Efter vår senaste artikel om rengöring av partikelfilter ville vi ta upp ytterligare några punkter om ämnet. Rengöring av dieselpartikelfilter (dieselpartikelfilter kan förkortas till DPF) är inte så enkelt som du kanske tror. Rengöring innebär regenerering och det innebär ofta att man måste avlägsna igensatta DPF:er. Rengöring kan krävas på grund av höga sotnivåer i avgaserna eller vid byte av olja och bränsletillsatser, men oftast orsakas det av frekventa korta stopp- och accelerationscykler: Stop-start-körning.
För att förstå varför detta orsakar problem måste vi titta på DPF:s struktur. DPF har två huvuddelar som båda är fyllda med ädelmetall, vanligtvis palladium- eller platinapartiklar som hålls samman av keramiskt lim. Dessa ädelmetaller är mycket effektiva när det gäller att absorbera sotpartiklar. Rengöringen sker i två steg: agglomerering och förbränning.
Under det första steget hålls avgastemperaturen mellan 150 °C och 180 °C i flera sekunder genom att bränna dieselbränsle som sprutas in strax före filtret för att förhindra att temperaturen sjunker för mycket innan förbränningen startar igen. Detta gör att sotpartiklarna blir klibbiga genom en process som kallas agglomerering, vilket gör att de kan fästa fast vid varandra till större klumpar som är lättare att bränna senare. Under det här steget kan DPF öppnas på ett säkert sätt.
Efter dessa några sekunder av öppen tid börjar det andra steget: regenerering eller rengöring av partikelfilter genom att tillämpa högre temperaturer än de som behövs under agglomerering. I detta andra steg leds kraft från fordonet om för att injicera ytterligare bränsle i avgaserna. Temperaturen i dieselpartikelfiltret ökar ännu mer och bränner de flesta av de sotpartiklar som fastnat i det. Denna process kan ta upp till 20 minuter för ett DPF med stor kapacitet och mellan 3 och 10 minuter för ett mindre DPF. Rengöring av partikelfilter kan endast ske i ett väl ventilerat område eftersom bränsleluftblandningen är lättantändlig!